Építkezés Fórum

Építkezés Fórum (http://epitkezes.forum.hu/)
-   Garázs (http://epitkezes.forum.hu/garazs/)
-   -   Kétállásos nyitott kocsibeálló építése (http://epitkezes.forum.hu/garazs/439-ketallasos-nyitott-kocsibeallo-epitese.html)

sbs 2012-03-09 18:57

re: Kétállásos nyitott kocsibeálló építése
 
Idézet:

Bogyour eredeti hozzászólása (Hozzászólás: 6164)
tehat akkor semmi nem kell, csupan atfurom keresztbe es mondjuk egy 10-es menetes szallal rogzitem (vagy talan eleg szogelni is) ?

Pontosan! 10-es menetes szárral van rögzítve a "szemre" megfelelő helyen van átfúrva. A két szélsőnél csináltunk egy bevágást, hogy szebb legyen a végé, de sajnos csak rontott rajta, mivel hiába vágtuk egyenesre, a szerkezet ugyen nem teljesen merőleges és párhuzamos, ebből adódóan nem szép a rés a találkokzások szélein. A középső gerendánál elmaradt a bevágás és az lett szerintem a legjobb.

Egyébként az elkészítés menete:
  1. beállítani az Y szárait a gerendához és (nem középen) egy 100-as szöggel odapöttyinteni mindkét szárát (ne verd be teljesen a szöget...)
  2. ha ez megvan, szépen át lehet fúrni egy hosszú fúrószárral
  3. kissé kimélyítettük az anya és az alátét helyét a fában
  4. beletolni a menetes szárat (illetve finoman beleütöttük, mivel nem lötyögösre fúrtuk a lyukat, hanem éppen passzentosra). A beütéshez az egyik oldali anya + alátét már rajta volt, itt lett ütögetve.
  5. ha a helyén van a túloldalra is felkerült az anya + alátét
  6. meghúztam és a felesleges szárat levágtam flexxel
KB 3 hónap múlva még húztam rajta.Sok sikert :)

Bobi78 2014-06-27 14:48

re: Kétállásos nyitott kocsibeálló építése
 
Üdv!

Nekem is megtetszett az ötlet, és 1-2 hónapon belül elkezdem a megvalósítást.
Utólag visszagondolva egyébként SBS most is ugyanígy csinálnád, vagy esetleg változtatnál rajta valamit?
Hasonlóan Y tartóoszlopban gondolkodom mint te, a teteje pedig OSB és zsindely lenne, szerinted milyen vastag OSB-t vegyek és milyen távra tegyem az OSB alá a lécezést?

Üdv.

samoly 2017-05-23 07:20

re: Kétállásos nyitott kocsibeálló építése
 
Csatolások: 2
Sziasztok!

Látom ez a topic elég régi, de nekem is nagyon hasonló a témám. Lenne pár kérdésem, mert minél több áccsal beszélek, annál jobban elbizonytalanodom.

Magamról annyit, hogy nem vagyok ács, de kisebb dolgokat már építettem (melléképületek, kiülők, gyerek házikók, ilyesmi). Nem vagyok szakmabeli, csak hobbi. Most egy kicsit nagyobb fába vágtam a fejszémet, szeretnék egy autó beállót építeni, nyeregtetővel, hajópadló+zsindely borítással. A kerti kiülőm is ilyen (zsindely), a gyerekek kis házikója is ilyen, ezt is ilyenre szeretném.
Készítettem egy vázlatot, 2 autónak kellene helyet adnom, ezért ekkora (sőt, talán kicsit nagyobb is lehetne). Csatoltam képeket róla, tényleg vázlat, csapolások még egyelőre sehol, csak hogy lássam milyenek a méretek, hogy is nézne ki. Az oszlopok-gerendák 12x12-esek, a szaruzatot egyelőre 5x10 pallóból gondoltam, de ez még lehet hogy változik valami erősebbre.
Ez már a sokadik rajz, próbáltam beszélni róla ácsokkal, akik mégis a szakmában vannak, de mindhárom akit eddig megkerestem, mást mondott. És persze elbizonytalanítottak.

A fő kérdésem igazából az, hogy ez az egész így méretezésében megfelelő? Nekem olyan érzésem van, amikor nem csak a rajzot nézem, hanem az udvaron a lebetonozott lábakat (a sarkok vannak csak meg egyelőre), hogy a 3-3 oszlop lehet hogy kevés lesz, kellene inkább a 4-4. A rajzra nézve viszont nem tűnik fogpiszkálónak. Egyáltalán a szerkezet amit megrajzoltam, életképes?

Tudom, elvileg ha nem is lenne gerinc szelemen, akkor is meg lehetne oldani, ha a fogópárok megfelelő helyen vannak megfelelő méretben. De azért gondoltam ilyenre, mert szeretek egyedül dolgozni, nyugodtan, úgy ahogy én akarom, nem kapkodva. Nem sürgős, hétvégeken csinálom. És a szaruzatot így (ezzel a gerinc szelemenes, kakasülős megoldással) egyedül könnyebben meg tudom csinálni. Nameg akkora egyenes placcom sincs, ahol normálisan össze tudnám rakni a szaruállásokat előre a földön úgy, hogy ne legyen eltekeredve.

Nem tudom a képeken mennyire látszik, de kb 6m x 6m (picit szűkebb).
Előre is köszönöm a segítséget-véleményt, a szaruzattal kapcsolatban is szívesen veszek tanácsot, hogy ha az 5x10 padló gyenge, akkor milyen legyen inkább helyette?
(láttam én már ennél sokkal gyengébb szerkezeteket is, obi-praktiker vonalon, ezért vagyok bizonytalan).

Másik nagy agymenésem, hogy nem szeretnék gyári kötőelemekből sokat használni, most itt a szeglemezre gondolok, amivel gyakorlatilag csapolás nélkül méretre vágás után akár össze is lehetne dobni. Persze szeg és csavar valószínűleg lesz itt-ott, nem mondom hogy fémmentes szerkezetet akarok :)
Már 2-3 hónapja olvasgatok, próbálkozok, tanulgatok, hogy milyen csapot hogy kell rajzolni-kifaragni, eddig egész jókat sikerült összehoznom. De az egyik képen berajzoltam pirossal, hogy melyik pontokon nem tudom eldönteni, hogy hogyan oldjam ezt meg. Valójában nem kellene a kötőgerendának és a szelemennek egy síkban lennie, úgy könnyebb lenne megoldani, csak olyan érzésem van, hogy nem árt az, ha a szelemen a kötőgerendát "nyomja" lefelé, az úgy biztosabb. Mondjuk ha inkább rajta lenne, becsapolva, akkor a magasság problémámat is megoldaná, nem kellene aggódnom, hogy ha megint 2 méter magas autóm lesz, hogy férek be.
Ti milyen megoldást használnátok a sarkokon? Én már ezen agyalok napok óta.

Hm, kicsit zagyvára sikerült, mert túl sokmindent akartam elmondani, remélem a lényeg érthető lett :), de összefoglalom. Hol a hiba a rajzban? Mit oldanátok meg másképp, ismerve a fenti körülményeket?

Előre is köszönöm, ha valaki válaszol.

Itt vannak a képek, tervek:

Kétállásos beálló terv

istvan62 2017-05-23 16:59

re: Kétállásos nyitott kocsibeálló építése
 
Az elképzelés lapvetően nem rossz, de finomítani tényleg érdemes.
A taréj szelement ne hagyd ki, az mindenképpen jó oda. Oszlopnak, talpszelemennek én inkább 15*15 keresztmetszetet tennék, nem is annyira önmagában a teherbírás miatt, mint egyrészt azért, mert vélhetőleg gyalulva lesz, és az is csökkenti a keresztmetszetet, másrészt azért, mert a faanyag elég hamar száradás miatt elkezdhet repedezni, az pedig jelentősen csökkentheti a merevségét.
A szarufának is jobb lenne vastagabb, legalább 7,5 cm széles. Abba a szögelés is könnyebb lesz, és a teherbírása is megnyugtatóbb.
A három átkötő gerendára az a javaslatom, hogy inkább 2-2 db 5/15 pallót tegyél, fogópárként, a talpszelemen fölé emelve. Így kétoldalról a szarufára tudod csavarozni, a taréjt megtámasztó oszlopot pedig közéjük fogatod. A könyökfáknak elég a 10*10 cm keresztmetszet is.

samoly 2017-05-24 12:57

re: Kétállásos nyitott kocsibeálló építése
 
Köszönöm a választ!

A palló-fogópár megoldáson is gondolkodtam már, egy kicsit nehezebb maga az összeállítás, ezért vetettem el anno, de tetszik.
Sajnos 2-3 hete kicsit túlbuzgó voltam, és már megvettem a 12x12 gerendákat, 8 db 6 méterest és 2 db 4 méterest. Már visszacsinálnám ha tudnám, mert a 4 métereseket is átgondoltam, abból csináltam volna oszlopokat, 2 métereseket, de most úgy vagyok vele, hogy jó lenne mondjuk 2m 5 centi oszlop, de még egy kis csapot is kellene rajt hagyni, ami a szelemenbe megy bele. Szóval kellene legalább 215 cm, de majd megoldom valahogy, max a 4 méteresekből csinálom a könyökfákat. Vagy valamiylen idegen csapot beragasztok az oszlop közepébe, és az megy a szelemenbe.
Egy másik fórumon is közben kaptam tanácsot, hogy a főállásokat csináljam függesztőművesre, azon is gondolkodom.
Ilyesmi megoldáson:
http://img.index.hu/imgfrm/0/8/1/8/MED_0014430818.jpg

Ez megint egy kicsit bonyolítja magát az összeállítást és a szabást, még erősen gondolkodom rajta, mert jól néz ki :)

Még egyszer köszönöm a segítséget.

istvan62 2017-05-24 14:13

re: Kétállásos nyitott kocsibeálló építése
 
Ez is jó megoldás. Az oszlop magasságán egyébként könnyű segíteni. A faoszlopot célszerű távol tartani a talaj felszíni nedvességtől, ezért manapság már jellemzően acél tüskés lemez papucsba ültetjük, és a tüskét állítjuk a betonba. Adódik a lehetőség, hogy egy kis beton fej magasítás 20*20 cm keresztmetszettel, tetszés szerinti magassággal.


A pontos idő 02:22 , a GMT +1 időzóna szerint.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright © 2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Copyright © 2016 Építkezés Fórum