Építkezés Fórum

Építkezés Fórum (http://epitkezes.forum.hu/)
-   Kerítés, járda és utak készitése (http://epitkezes.forum.hu/kerites-jarda-es-utak-keszitese/)
-   -   Kocsibejáró (http://epitkezes.forum.hu/kerites-jarda-es-utak-keszitese/861-kocsibejaro.html)

lroberto 2012-07-25 07:42

Kocsibejáró
 
Üdv. a szakiknak.

Véleményt ötletet szeretnék kérni kocsibejáró (út) készítéséhez.
Az utcafronttól a garázsom kb. 45m-re található, így ezt a távolságot szeretném áthidalni valami költséghatékony, szilárd útburkolattal.

A talaj homok/homokos, az első 25m-en kb. 2m lejtése van a teleknek. Az utat szgk. használná rendszeresen, de azt szeretném, hogy egy fával megrakott teherautót is elbírjon.

Első körben egy 2* 60cm-es sávban gondolkodom betonból (a térkő árakat és munkadíjakat nézve felejtős lehet).

Viszont problémáim vannak a rétegrenddel, nyomtávszéleséggel, esztétikával :)

A homokon a víz rögtön eltűnik, nem tudom elegendő lehet-e cca. 10cm murva, vagy sóder ágyazat és erre kb. 10cm vasalt betonkéreg?

(a talaj első 30m-re kellően tömör, rendszeres rajta a szgk forgalom, egy 7m3 betont szállító pumix alatt sem süllyed meg. A hátső kb. 10m-es szakasz viszont már problémás, mert többször fel lett töltve, illetve vízvezetékelés miatt árkok futnak rajta keresztül. Ezen a szakaszon pl. a mixer el is akadt)

Az autóm nyomtávszélessége kb. 1,55m, míg pl. egy IFA nyomtávja 1,9m!
Mennyire praktikus, ha a sávok között 1,1m hagyok? (teherautó évente egyszer menne rá, szgk naponta)

A beton felületét lehet-e valamivel mintázni (nyomóminta)? Mennyire macerás ez? Hol lehetne nyomómintákat kapni?
Érdemes-e mintázni, hogy egy kicsit esztétikus is legyen?

istvan62 2012-07-25 20:33

re: Kocsibejáró
 
A sávok méretéről nem tudok bölcset mondani, az függ attól is mennyire gyakorlott vezetők használják. Arról se feledkezz meg, hogy ha a garázsnál nincs kialakítva fordulási lehetőség, akkor ezt a távot minden alkalommal tolatva is meg kell tenni!
A beton vastagságát én legalább 15 centire venném.
A beton esztétikájának növelésére két jellemző módszert tudok, amit normális kőművesnek is ismerni kell. Induljunk ki abból, hogy ezt a betont is dilatálni kell, különben magától fog dilatálni. Feltételezzük, hogy a beton sávot 1,5-2 méterenként dilatáljuk. Esztétikusabb kivitel esetén minden ilyen mezőt körben egy "L" alakú, ívesen hajlított lemezszerszámmal simítottak le körben, amitől lett egy kb 1,5 cm széles kerete. Ezen a kereten belül kétféle megoldást alkalmaztak. Az egyik a cementszórás, amitől csúszásmentes, egyenletes megjelenésű felület alakult ki. A másik változat a hengerezés, ami a régi festőhengerekhez hasonló (ki emlékszik már a tapéta előtti festő módszerekre?), tehát egy kis kézi henger, aminek a felületén kis tüskék vannak. Ezzel a kereten belül egy olyan, a cementszóráshoz képest fényesebb felület alakul ki, amiben egyenletes ritmusú apró benyomódások vannak. A Viacolor előtti ősidőkben mindkettő nagyon elterjedt volt.
Modernebb változatban kaphatóak a barkács áruházakban olyan öntőformák, amik szabálytalan kőmintát utánoznak, de azt nem biztos, hogy gépkocsi alá érdemes tenni, vagy csak külön rétegként a teherbíró sávon, ami ismét új költségnövelés, és azt is alaposan ki kell találni.

lroberto 2012-07-26 10:31

re: Kocsibejáró
 
Kedves istvan 62,

Köszönöm a válaszodat! A garázs előtt egy 30nm-es placcot terveztem!
A cementszórás mit takar?

Egyébként találtam egy technológiát: beton stencilezés, illetve nyomás (stampcrete; stencilcrete)
Itt gyakorlatilag a simított beton (c20-08) felületére szórnak valami színezett port (cementet), amit a betonba glettelnek, ezután nyomólapokkal a kívánt formát megnyomják és utána dilatálják! Egy nap után a felületét lemossák és valami impregnáló anyaggal szórják!
Elég esztétikus felületek jöhetnek így létre, szerintem olcsóbban mint a térkő! Tartósságát nem tudom (mennyire kopik, stb...)

És egyébként ilyen 2 sávos megoldásnál hogy célszerű dolgozni?
Először kialakítani az út tükrét, megszórni kaviccsal, majd a zsaluzásnál szintezni (azaz úgy zsaluzni, hogy annak teteje legyen már a tükör...)????

Macera ez az egész (2 sáv, zsluzás). Mivel elég hosszú a szakasz mixerbetonnál pumix jöhet számításba! DE mennyi állásidővel????

istvan62 2012-07-26 19:08

re: Kocsibejáró
 
A cementszórás esetében a friss beton felszínét megszórják cementtel, vagy cement - homok keverékkel. Ezt lehet simítani is (glettelés) vagy maradhat szórt felület, ebben az esetben finom smirgli jellegű, egyenletes felület érhető el. A stencilezés, a színezéstől eltekintve engem a leírt hengerezésre emlékeztet. A leírás alapján jó esélyt látok, hogy a megfelelően kialakított felületnek jó lesz a kopás-, és fagyállósága, de hasonlóan jó esélyt adok annak is, hogy csúszós lesz! (glettelt felület)
A kivitelezésnél először zsaluzat közé elkészítik a sávokat, és utána töltik mellé, és közé a többit.
A pumix állásideje attól függ, hogy hányan, és mennyi tapasztalattal álltok sorban a cső végén

lroberto 2012-07-27 09:24

re: Kocsibejáró
 
Egyébként ennek a stampcrete technológiának itt a linkje, meg tudod nézni:
Stampcrete - YouTube

Azon gondolkodom, hogy valami házi megoldással valami sima, egyszínű felület kialakítható-e? Igazából a nyomóminta kérdése, de nem találok se hengert, se a linkben használt mintát! A mintából elég lenne 2-4 tábla amivel lehetne dolgozni.

Szerintem lehet színezett cementet is kapni, amivel meg lehetne szórni a felületet, aztán glettelni és rá a minta (már csak azt kellene elérni, hogy a beton ne ragadjon bele amintába, de erre is tuti van valami szer, mert a házi térkőöntő formáknál is biztos használnak valamit)!
A kérdés, hogy milyen beton kell hozzá, mert egy C16,20-16-os betonnak elég nagyok a szemcseméretei, lehet-e simára glettelni felületét?

istvan62 2012-07-27 10:27

re: Kocsibejáró
 
A betonminőség leírásánál az utolsó szám a legnagyobb szemcseméretet jelöli, tehát amit írtál, ott 16 mm. Általános esetben már ez is elég jól simítható, bár ilyen minta "besajtolásánál" el tudom képzelni, hogy finomabb anyag szükséges. Létezik 8 mm szemcseméretű anyag is, bár kisebb szemcsemérethez azonos szilárdság esetén több cement szükséges.
A leválasztásnál lehet, hogy a porszórás a helyzet kulcsa, esetleg a különböző mértékben megtapadó por a felület durvaságát (csúszásmentességét) is növeli. Zsaluzott födémszerkezeteknél a zsaluolajnak titulált (egyébként nem olaj!) szert szokás használni.

Xabi 2013-02-25 08:45

re: Kocsibejáró
 
Sziasztok. Én is kocsibejáró készítéséhez kérek tanácsokat. 14,5m hosszú 0,5m széles sávokat kellene csinálnom. A talaj tömör agyagos, építési törmelék is van benne. A lejtése az utca felöli első hét méteren kb. 8%-os aztán ellaposodik kb 3%-ra. A kérdéseim a következők: Kell sóderágyat készíteni? Ha igen, milyen vastagságút? A beton milyen vastagságú és milyen minőségű legyen? (C16-ra gondoltam) A beton hízlalható-e terméskövekkel? Ha igen milyen mennyiségben és mekkorákkal? Tudom hogy kell a betonba vasháló, de milyen? A hálóra mekkora beton takarás kell? Hány méterenként kellene dilatációs hézag és mekkora? A terhelésről annyit hogy általában személyautó fog járni rajta de évente egy-két alkalommal 5 köbméter tüzifát szállító teherautó is.

Wattocsak 2013-02-25 17:58

re: Kocsibejáró
 
Fűtött kocsibeállóhoz keresek én is rétegrendet. Az építészek rálőcsölték a problémát, mondván a gépésznek tudnia kell. Ezt még visszakapják de a probléma ettől még nem oldódik meg.
A Viacolor nagyon jó megoldásnak tűnik, de mivel a csövet letolja a mélybe ezért a hatékonysága elég kicsi. A betonba öntött tetszik nekem is, de azt meg dilatációhoz ragaszkodnak. Régebben sokat, ma már kevesebbet járok korcsolyázni a műjégre, de ott én egy megveszekedett dilatációt sem láttam. A bejáró 15 m hosszú lenne és 2,5m széles.

istvan62 2013-02-25 20:10

re: Kocsibejáró
 
Nézzük időrendben, kezdjük Xabival.

A sóderágyat, különösen agyagos talajon nem érdemes kihagyni. A sóder egyik szerepe, hogy szivárgó réteget képez, és lehetővé teszi, hogy a beton alatti nedvességet elvezessük. Ez azért fontos, mert a helyenként alá szivárgó csapadék télen esetleg foltokban fagy meg, és változó mértékeben emeli a betont, vagy nyomja a talajt, ami hosszú távon töréshez vezethet. Szokásos vastagsága 10-15 cm.
Ilyen terhelés esetén érdemes legalább 15 cm vastagra készíteni a betont. Ezek attól is függnek, hogy mennyire tudod tömöríteni az aljzatot, és mennyire lesz egyenletes. A minőségre korábban az oktatás is megelégedett azzal, hogy a C16 (hivatalos neve már C16/20) már fagyálló, ma már a szilárdabb irányba haladunk. A C20/25 már szakmailag elterjedt.
Az Eurocode előírásai:
Vízszintes felületű fagyálló beton (sózás nélkül): min C30/37
Jégolvasztó kloridok permetének kitett beton: min C35/45
A betonba én átm 6 /15/15 cm hálót tennék, beton takarás 4 cm
Ezen a hosszon én 4-5 szakaszra dilatálnám a betont, a dilatáció szélessége 1-2 cm

istvan62 2013-02-25 20:22

re: Kocsibejáró
 
Wattocsak sem maradhat válasz nélkül, de a rétegrendre sajnos nem tudok olyat mondani, ami kipróbált. A kollégák kifarolását a problémából én is furcsállom. Ez egy olyan kérdés, ami több szakmát érint, együtt kell/lehet megoldani.
A dilatációra azt tudom mondani, hogy méretezés kérdése. Ha a beton környezete olyan, hogy elbírja a hőtágulást, akkor csak méretezés kérdése. Előregyártott hídgerendákat lehet kapni úgy,hogy csak a két vége fekszik fel, és nem érdekli, hogy alatta mi roskad, mozdul. Ez persze szélsőség, de elképzelhetőnek tartom egy beálló betonozását is úgy, hogy ellenáll változó terhelésnek, változó igénybevételnek.
De a gépész kollégát sem hagyom szó nélkül: mi van akkor, ha a fűtés dilatációs mezőnként külön körön van? :)


A pontos idő 21:56 , a GMT +1 időzóna szerint.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright © 2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Copyright © 2016 Építkezés Fórum