2012-07-25, 07:42 | #1 (permalink) |
Új tag
Csatlakozott: 11-08-19
Összes hozzászólás: 12
Kiosztott köszönetek: 3
Begyũjtött 1 köszönetet 1 hozzászólással
|
Kocsibejáró
Üdv. a szakiknak.
Véleményt ötletet szeretnék kérni kocsibejáró (út) készítéséhez. Az utcafronttól a garázsom kb. 45m-re található, így ezt a távolságot szeretném áthidalni valami költséghatékony, szilárd útburkolattal. A talaj homok/homokos, az első 25m-en kb. 2m lejtése van a teleknek. Az utat szgk. használná rendszeresen, de azt szeretném, hogy egy fával megrakott teherautót is elbírjon. Első körben egy 2* 60cm-es sávban gondolkodom betonból (a térkő árakat és munkadíjakat nézve felejtős lehet). Viszont problémáim vannak a rétegrenddel, nyomtávszéleséggel, esztétikával A homokon a víz rögtön eltűnik, nem tudom elegendő lehet-e cca. 10cm murva, vagy sóder ágyazat és erre kb. 10cm vasalt betonkéreg? (a talaj első 30m-re kellően tömör, rendszeres rajta a szgk forgalom, egy 7m3 betont szállító pumix alatt sem süllyed meg. A hátső kb. 10m-es szakasz viszont már problémás, mert többször fel lett töltve, illetve vízvezetékelés miatt árkok futnak rajta keresztül. Ezen a szakaszon pl. a mixer el is akadt) Az autóm nyomtávszélessége kb. 1,55m, míg pl. egy IFA nyomtávja 1,9m! Mennyire praktikus, ha a sávok között 1,1m hagyok? (teherautó évente egyszer menne rá, szgk naponta) A beton felületét lehet-e valamivel mintázni (nyomóminta)? Mennyire macerás ez? Hol lehetne nyomómintákat kapni? Érdemes-e mintázni, hogy egy kicsit esztétikus is legyen? |
2012-07-25, 20:33 | #2 (permalink) |
Építész
|
re: Kocsibejáró
A sávok méretéről nem tudok bölcset mondani, az függ attól is mennyire gyakorlott vezetők használják. Arról se feledkezz meg, hogy ha a garázsnál nincs kialakítva fordulási lehetőség, akkor ezt a távot minden alkalommal tolatva is meg kell tenni!
A beton vastagságát én legalább 15 centire venném. A beton esztétikájának növelésére két jellemző módszert tudok, amit normális kőművesnek is ismerni kell. Induljunk ki abból, hogy ezt a betont is dilatálni kell, különben magától fog dilatálni. Feltételezzük, hogy a beton sávot 1,5-2 méterenként dilatáljuk. Esztétikusabb kivitel esetén minden ilyen mezőt körben egy "L" alakú, ívesen hajlított lemezszerszámmal simítottak le körben, amitől lett egy kb 1,5 cm széles kerete. Ezen a kereten belül kétféle megoldást alkalmaztak. Az egyik a cementszórás, amitől csúszásmentes, egyenletes megjelenésű felület alakult ki. A másik változat a hengerezés, ami a régi festőhengerekhez hasonló (ki emlékszik már a tapéta előtti festő módszerekre?), tehát egy kis kézi henger, aminek a felületén kis tüskék vannak. Ezzel a kereten belül egy olyan, a cementszóráshoz képest fényesebb felület alakul ki, amiben egyenletes ritmusú apró benyomódások vannak. A Viacolor előtti ősidőkben mindkettő nagyon elterjedt volt. Modernebb változatban kaphatóak a barkács áruházakban olyan öntőformák, amik szabálytalan kőmintát utánoznak, de azt nem biztos, hogy gépkocsi alá érdemes tenni, vagy csak külön rétegként a teherbíró sávon, ami ismét új költségnövelés, és azt is alaposan ki kell találni.
__________________
Mérnöki szolgáltatások álmai megvalósításához - http://www.csaladi-epitesziroda.hu/ |
Hálásak a hozzászólás írójának: | lroberto (2012-07-26) |
2012-07-26, 10:31 | #3 (permalink) |
Új tag
Csatlakozott: 11-08-19
Összes hozzászólás: 12
Kiosztott köszönetek: 3
Begyũjtött 1 köszönetet 1 hozzászólással
|
re: Kocsibejáró
Kedves istvan 62,
Köszönöm a válaszodat! A garázs előtt egy 30nm-es placcot terveztem! A cementszórás mit takar? Egyébként találtam egy technológiát: beton stencilezés, illetve nyomás (stampcrete; stencilcrete) Itt gyakorlatilag a simított beton (c20-08) felületére szórnak valami színezett port (cementet), amit a betonba glettelnek, ezután nyomólapokkal a kívánt formát megnyomják és utána dilatálják! Egy nap után a felületét lemossák és valami impregnáló anyaggal szórják! Elég esztétikus felületek jöhetnek így létre, szerintem olcsóbban mint a térkő! Tartósságát nem tudom (mennyire kopik, stb...) És egyébként ilyen 2 sávos megoldásnál hogy célszerű dolgozni? Először kialakítani az út tükrét, megszórni kaviccsal, majd a zsaluzásnál szintezni (azaz úgy zsaluzni, hogy annak teteje legyen már a tükör...)???? Macera ez az egész (2 sáv, zsluzás). Mivel elég hosszú a szakasz mixerbetonnál pumix jöhet számításba! DE mennyi állásidővel???? |
2012-07-26, 19:08 | #4 (permalink) |
Építész
|
re: Kocsibejáró
A cementszórás esetében a friss beton felszínét megszórják cementtel, vagy cement - homok keverékkel. Ezt lehet simítani is (glettelés) vagy maradhat szórt felület, ebben az esetben finom smirgli jellegű, egyenletes felület érhető el. A stencilezés, a színezéstől eltekintve engem a leírt hengerezésre emlékeztet. A leírás alapján jó esélyt látok, hogy a megfelelően kialakított felületnek jó lesz a kopás-, és fagyállósága, de hasonlóan jó esélyt adok annak is, hogy csúszós lesz! (glettelt felület)
A kivitelezésnél először zsaluzat közé elkészítik a sávokat, és utána töltik mellé, és közé a többit. A pumix állásideje attól függ, hogy hányan, és mennyi tapasztalattal álltok sorban a cső végén
__________________
Mérnöki szolgáltatások álmai megvalósításához - http://www.csaladi-epitesziroda.hu/ |
Hálásak a hozzászólás írójának: | lroberto (2012-07-27) |
2012-07-27, 09:24 | #5 (permalink) |
Új tag
Csatlakozott: 11-08-19
Összes hozzászólás: 12
Kiosztott köszönetek: 3
Begyũjtött 1 köszönetet 1 hozzászólással
|
re: Kocsibejáró
Egyébként ennek a stampcrete technológiának itt a linkje, meg tudod nézni:
Stampcrete - YouTube Azon gondolkodom, hogy valami házi megoldással valami sima, egyszínű felület kialakítható-e? Igazából a nyomóminta kérdése, de nem találok se hengert, se a linkben használt mintát! A mintából elég lenne 2-4 tábla amivel lehetne dolgozni. Szerintem lehet színezett cementet is kapni, amivel meg lehetne szórni a felületet, aztán glettelni és rá a minta (már csak azt kellene elérni, hogy a beton ne ragadjon bele amintába, de erre is tuti van valami szer, mert a házi térkőöntő formáknál is biztos használnak valamit)! A kérdés, hogy milyen beton kell hozzá, mert egy C16,20-16-os betonnak elég nagyok a szemcseméretei, lehet-e simára glettelni felületét? |
2012-07-27, 10:27 | #6 (permalink) |
Építész
|
re: Kocsibejáró
A betonminőség leírásánál az utolsó szám a legnagyobb szemcseméretet jelöli, tehát amit írtál, ott 16 mm. Általános esetben már ez is elég jól simítható, bár ilyen minta "besajtolásánál" el tudom képzelni, hogy finomabb anyag szükséges. Létezik 8 mm szemcseméretű anyag is, bár kisebb szemcsemérethez azonos szilárdság esetén több cement szükséges.
A leválasztásnál lehet, hogy a porszórás a helyzet kulcsa, esetleg a különböző mértékben megtapadó por a felület durvaságát (csúszásmentességét) is növeli. Zsaluzott födémszerkezeteknél a zsaluolajnak titulált (egyébként nem olaj!) szert szokás használni.
__________________
Mérnöki szolgáltatások álmai megvalósításához - http://www.csaladi-epitesziroda.hu/ |
2013-02-25, 08:45 | #7 (permalink) |
Új tag
Csatlakozott: 13-02-23
Összes hozzászólás: 5
Kiosztott köszönetek: 1
Begyũjtött 0 köszönetet 0 hozzászólással
|
re: Kocsibejáró
Sziasztok. Én is kocsibejáró készítéséhez kérek tanácsokat. 14,5m hosszú 0,5m széles sávokat kellene csinálnom. A talaj tömör agyagos, építési törmelék is van benne. A lejtése az utca felöli első hét méteren kb. 8%-os aztán ellaposodik kb 3%-ra. A kérdéseim a következők: Kell sóderágyat készíteni? Ha igen, milyen vastagságút? A beton milyen vastagságú és milyen minőségű legyen? (C16-ra gondoltam) A beton hízlalható-e terméskövekkel? Ha igen milyen mennyiségben és mekkorákkal? Tudom hogy kell a betonba vasháló, de milyen? A hálóra mekkora beton takarás kell? Hány méterenként kellene dilatációs hézag és mekkora? A terhelésről annyit hogy általában személyautó fog járni rajta de évente egy-két alkalommal 5 köbméter tüzifát szállító teherautó is.
|
2013-02-25, 17:58 | #8 (permalink) |
Szakember
Csatlakozott: 11-05-21
Hely: Budapest
Összes hozzászólás: 316
Kiosztott köszönetek: 2
Begyũjtött 46 köszönetet 42 hozzászólással
|
re: Kocsibejáró
Fűtött kocsibeállóhoz keresek én is rétegrendet. Az építészek rálőcsölték a problémát, mondván a gépésznek tudnia kell. Ezt még visszakapják de a probléma ettől még nem oldódik meg.
A Viacolor nagyon jó megoldásnak tűnik, de mivel a csövet letolja a mélybe ezért a hatékonysága elég kicsi. A betonba öntött tetszik nekem is, de azt meg dilatációhoz ragaszkodnak. Régebben sokat, ma már kevesebbet járok korcsolyázni a műjégre, de ott én egy megveszekedett dilatációt sem láttam. A bejáró 15 m hosszú lenne és 2,5m széles. |
2013-02-25, 20:10 | #9 (permalink) |
Építész
|
re: Kocsibejáró
Nézzük időrendben, kezdjük Xabival.
A sóderágyat, különösen agyagos talajon nem érdemes kihagyni. A sóder egyik szerepe, hogy szivárgó réteget képez, és lehetővé teszi, hogy a beton alatti nedvességet elvezessük. Ez azért fontos, mert a helyenként alá szivárgó csapadék télen esetleg foltokban fagy meg, és változó mértékeben emeli a betont, vagy nyomja a talajt, ami hosszú távon töréshez vezethet. Szokásos vastagsága 10-15 cm. Ilyen terhelés esetén érdemes legalább 15 cm vastagra készíteni a betont. Ezek attól is függnek, hogy mennyire tudod tömöríteni az aljzatot, és mennyire lesz egyenletes. A minőségre korábban az oktatás is megelégedett azzal, hogy a C16 (hivatalos neve már C16/20) már fagyálló, ma már a szilárdabb irányba haladunk. A C20/25 már szakmailag elterjedt. Az Eurocode előírásai: Vízszintes felületű fagyálló beton (sózás nélkül): min C30/37 Jégolvasztó kloridok permetének kitett beton: min C35/45 A betonba én átm 6 /15/15 cm hálót tennék, beton takarás 4 cm Ezen a hosszon én 4-5 szakaszra dilatálnám a betont, a dilatáció szélessége 1-2 cm
__________________
Mérnöki szolgáltatások álmai megvalósításához - http://www.csaladi-epitesziroda.hu/ |
Hálásak a hozzászólás írójának: | Xabi (2013-02-25) |
2013-02-25, 20:22 | #10 (permalink) |
Építész
|
re: Kocsibejáró
Wattocsak sem maradhat válasz nélkül, de a rétegrendre sajnos nem tudok olyat mondani, ami kipróbált. A kollégák kifarolását a problémából én is furcsállom. Ez egy olyan kérdés, ami több szakmát érint, együtt kell/lehet megoldani.
A dilatációra azt tudom mondani, hogy méretezés kérdése. Ha a beton környezete olyan, hogy elbírja a hőtágulást, akkor csak méretezés kérdése. Előregyártott hídgerendákat lehet kapni úgy,hogy csak a két vége fekszik fel, és nem érdekli, hogy alatta mi roskad, mozdul. Ez persze szélsőség, de elképzelhetőnek tartom egy beálló betonozását is úgy, hogy ellenáll változó terhelésnek, változó igénybevételnek. De a gépész kollégát sem hagyom szó nélkül: mi van akkor, ha a fűtés dilatációs mezőnként külön körön van?
__________________
Mérnöki szolgáltatások álmai megvalósításához - http://www.csaladi-epitesziroda.hu/ |
Címkék |
garázs feljáró, gépkocsi beálló, kocsibeálló |
Téma eszközök | |
Megjelenítési módok | |
|
|